Методичні розробки - уроки, заходи, статті

Виходячи з проблемної теми: «Впровадження елементів проектної технології на уроках біології», у практиці своєї роботи використовую інноваційну технологію – метод проектів. Згідно з методичною структурою уроку, цієї метод використовується на етапі вивчення нового матеріалу.
Відповідно за новою навчальною програмою  від 06 червня 2012р. №664, затвердженої наказом МОН України, вивчення предмета «Біологія» у 6 класі направлено на формування компетентностей, тому треба визначити, які типи компетентностей можуть бути сформовані на уроках. Доцільно установити співвідношення між ключовими і предметними компетентностями, які реалізуються в шкільному курсі біології.

Тема: «Роль бактерій та значення в житті людини».    6 клас
Ключова
компетентність 
Предметна
компетентність
Знання, уміння і здатність учнів, визначені програмою
Творча діяльність





Здоровязбережувальна
Біологічне значення бактерій




Дотримання заходів профілактики захворювань, які викликаються бактеріями
Називає середовища існування бактерій;
Наводить приклади використання людиною бактерій;
Описує результати власних спостережень;
Характеризує пристосування бактерій до середовищ життя, роль бактерій в екосистемах;
Дотримується правил роботи з мікроскопом;
Застосовує знання для: зберігання продуктів харчування, профілактика захворювань, спричинених бактеріями.

На цьому уроці для успішної реалізації компетентнісного підходу я використовую  досвід творчої діяльності -  виконання творчих завдань, де є проблема, що потребує самостійного розв’язування, а саме пропоную учням роботу над  міні – проектами:  «Чому скисає молоко?», «Чому гниють листя?».
Дослідницький практикум передбачає самостійну роботу учнів у позаурочний час та записується в класному журналі «Завдання додому».
Система завдань і дій учителя й учня
Дії вчителя
Дії учня
1. Організовує групову роботу
Бере участь у груповій роботі
2. Організовує проектну роботу учнів для:
А) формування уміння виконувати експеримент;
Б) формування уміння вести спостереження та описувати їх;
3.  Навчає виконувати експеримент та оформляти результати біологічних досліджень.
4. Організовує самостійну роботу учнів;
5. Формує уміння аналізувати факти, явища.
Вивчає інструкції щодо ведення експерименту;
Вивчає теоретичний матеріал;
Веде щоденник спостережень;
Робить самостійні  рішення,  висновки та пропозиції;

Отримання оцінки


Оганізація групової роботи на уроці біології з теми: "Роль бактерій та значення в житті людини"


Група «Юні дослідники»
ЗАВДАННЯ:
В один скляний  стакан налити кип’ячене молоко, а в другий свіже молоко. Стакани щільно  закрити та примати при температурі 20С. три доби.
ЗАПИТАННЯ:
  1. Записати спостереження через 3 дні.
  2. В якому стакані молоко скисло швидше? Які умови потрібні для скисання молока?
  3. Знайдіть інформацію щодо молочнокислих бактерій, використовуючи   енциклопедію.
  4. У який харчовій промисловості використовують молочнокислі бактерії? 


Група «Лаборанти»
ЗАВДАННЯ
В два скляні стакани помістити рослинні остатки: сухі листя.
Перший стакан увлажнити,  а другий оставити сухим. Тримати стакани при температурі 20С три доби.
ЗАПИТАННЯ
  1. Записати спостереження через 3 дні.
  2. 2. В якому стакані листя змінилися? Які умови потрібні для процесу гниття?
  3. Знайдіть інформацію щодо бактерій гниття, використовуючи енциклопедію.
  4. Як ви вважаєте, як би ні було бактерій гниття, що б сталося на Землі?

Дані проекти використовуються з метою стимулювання пізнавальної діяльності учнів, формування уміння знаходити необхідну інформацію про живі організми в різних джерелах.
Форма представлення результатів проекту у вигляді повідомлень


Публікація статті у збірнику  «Сучасний урок в школі: теорія і практика» - Мелітополь, видавництво МДПУ ім.. Б. Хмельницького, 2015                                                                                                                                           Сертифікат 

У збірнику розглядається сучасний стан і перспективи розвитку, впровадження та використання інформаційних технологій у навчальному процесі. Метою статті «Формування творчої компетентності учнів через використання сучасних інноваційних педагогічних технологій» є практична реалізація компетентністного підходу до змісту освіти, який зазначений у новому Державному стандарті, а саме: здатність учня аналізувати та оцінювати досягнення національної культури, орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності.   
https://drive.google.com/drive/my-drive 

Еколого-патріотична гра «Паросток»

         З метою виховання громадянина-патріота України відповідального за свою Вітчизну та природу як національне багатство, основу життя на землі; розширення знань про природу рідного краю; виховання екологічної культури та бережливого ставлення до традицій українського народу а тривалих традицій України в Богданівському НВК  16 жовтня 2015 року було проведено еколого-патріотична гра для учнів 5-6 класів. Методичну розробку готували вчителі: вчитель біології вищої категорії Дроздова Надія Миколаївна, вчитель І категорії географії Іванов Євген Володимирович, які пройшли тренінг «Квест-технології в освітньому просторі»Сценарій гри
Методичні рекомендації 
Розділ І  Квест як ігрова форма проведення  еколого-патріотичної гри
1.1   Визначення квеста як ігрової форми навчання та виховання
Пошук нових форм і способів екологічного навчання та виховання в наш час явище є необхідне. В умовах гуманізації освіти навчання тв. Виховання має бути спрямованим на формування сильної особистості, здатної жити і працювати в безперервно мінливому світі, здатної здійснювати моральний вибір і нести за нього відповідальність.
Одна з вимог навчально-виховного процесу полягає в тому, що предмет навчання має бути для дитини цікавим та формувати активну природоохоронну позицію і здоровий спосіб життя. Серед популярних та цікавих таких форм є квест, який активно впроваджується для проведення як позашкільних так і урочних заходів.
Запропонована розробка ігрової форми проведення заходу – це відгадування непростих і несподіваних загадок (завдань), а тоді, відповідно, виконання загаданого.  Захоплива гра передбачає застосування як фізичних так і розумових зусиль, знань, кмітливості, артистичності, вияву командного духу. Основна мета квесту – швидке і якісне виконання певних завдань з метою досягнення кінцевої цілі, у результаті чого команда отримує приз.
З досвіду роботи можна зробити висновки, що: гра залучає до активної пізнавальної діяльності кожного школяра; урівнює команду, окремих учнів на початку (немає поганих і гарних, а є тільки гравці); результат залежить від самого гравця, рівня його підготовленості, здібностей, витримки, умінь і характеру. Задоволення, одержане від гри, створює комфортний стан, знижує навантаження на нервову систему під час інтенсивного навчання та підсилює бажання вивчати предмет. Гра є школою поведінки (Д. Ельконін) та школою моралі в дії (А.Леонтьєв), а проведення в живій природі діє як оздоровчий момент. Вільний мовний обмін думками активізує мислення учня природним способом. Найкращий ефект дають ігри в природі, проведені на екологічній стежині, де досліджений кожен метр довкілля.
Квест – цікава форма роботи учителя з учнями, де школярі навчаються орієнтуватися на місцевості, спостерігати, порівнювати, знаходити приклади взаємозв’язків організмів один з одним та умовами навколишнього середовища. Різноманітні форми пристосувань у системах розвивають у дітей здатність до досліджень. Проблема охорони навколишнього середовища перетворюються на об’єктивну реальність.   
Таким чином, ігрова форма навчання та виховання на природі спрямована на розширення у дітей уявлень про навколишній світ, вироблення позитивної системи цінностей і установок по відношенню до природи, рідного краю, своєї Батьківщини.

 Розділ ІІ Методика проведення еколого-патриотичного квесту
Квест має закріпити знання та навички з краєзнавства, спортивного орієнтування школярів. Велике значення має підготовка учнів до гри. Завдання для гри готуються заздалегідь  з урахуванням вікових особливостей та можливості учасників, також повинні бути пошуково-дослідницькими, з конкретними завданнями для учасників.  Учням завчасно повідомлялась тема гри, аби вони встигли підготуватися, познайомити їх із вимогами до проведення та поведінку під час гри. Для учнів це приємна можливість відчути себе шукачами скарбів, продемонструвати свої знання, виявити спритність, кмітливість і наполегливість. Проведення гри в живій природі дозволяє розвивати та закріплювати навички користування: компасом, термометром, ручною збільшувальною лупою.
Особливу увагу наділяємо місцю, де буде відбуватися гра. Воно має бути не далі одного кілометра від школи, найкращим місцем виступає екологічна стежина. Перед початком проводиться інструктаж із техніки безпеки, враховується стан погоди, кількість уроків. Тривалість приблизно 45 хвилин.
Завдання гри відповідає ролі рослин у житті українського народу. Значне місце належить так званим рослинам-символам, рослинами-оберегами, які ростуть у нашій місцевості (верба, мальва, тополя, дуб, барвінок, чорнобривці, мак). Крім того, значну увагу зліт наділяти умінню орієнтуватися на місцевості та вміти спостерігати. З цим умінням пов'язаний розвиток такої якості особистості, як спостережливість.
Спостережливість – це прагнення і уміння найповніше помічати особливості предметів і явищ, уміння помічати незначні відмінності, зміни в предметах і явищах. Спостережливість впливає на структуру і зміст інших психологічних процесів, оскільки спостережлива дитина більше сприймає, глибше мислить і розуміє. Це полегшує засвоєння знань та умінь, забезпечує кращі результати в навчанні, позитивні емоції, розвиває пізнавальні інтереси, впливає на поведінку.  

Тема: Химические свойства кислот                                     Сертифікат 
Цель урока: изучить  характерные свойства водных растворов кислот  (действие на индикаторы, взаимодействие с металлами, реакции обмена между кислотами и оксидами металлов, основаниями и солями), развивать умение составлять уравнения химических реакций, которые подтверждают химические свойства кислот. Создать условия для развития умений наблюдать и фиксировать результаты опытов, актуализировать смысл изучаемой темы, помочь учащимся осмыслить социальное, практическое и личностное значение полученных знаний. Развить навыки роботы в парах, общению, умению вести диалог.
Формы работы: групповая работа, игровые моменты, проектная деятельность, лабораторный опит, работа с учебником и дидактическим матеріалом.
Метод: проектно-исследовательский.
Тип урока:  урок- путешествие  
Оборудование: электорохимический  ряд напряжения метал лов, компьютерная техника, задания для работы в группах.
Реактивы: индикаторы, хлоридная кислота, сульфатная кислота, цинк, медь,
раствор гидроксида натрия, карбонат кальция.

Ход урока
Девиз урока: каждая гипотеза только тогда становится теорией, когда она проверена практикой.
Учитель: сегодня мы отправляемся в путешествие по химической лаборатории, в которой происходят удивительные превращения. Для этого нам необходимы знания, умения и навыки. Ну, что готовы? Тогда отправляемся!
Остановка первая «Разминка»
Учитель: желаю, чтобы каждый из вас получил удовольствие от работы на уроке и у каждого в душе засияла звездочка, которая зажжет огонек творчества в вашей жизни. Для поддержки этого огня, воспользуемся цветом, чтобы определить ваше настроение и отношение к разным этапам:
цвет                                    отношение                                 настроение
малиновый                         очень нравится                          радостное
оранжевый                         хорошее                                     приятное
зеленый                              удовлетворительное                  спокойное
синий                                  не нравиться                              хмурое

         Все наши открытия мы будем записывать в дневник путешественника
Остановка вторая «Новое о знакомом»
         Проверка домашнего задания, коррекция знаний учащихся.
         Класс делится на две группы, каждая получает задание для самостоятельной работы, используя энциклопедический словарь юного химика. Прокофьев М.А. –М. «Педагогика», 1990г.
1-    группа «Кислоты»
Какая структурная единица обусловила кислотные свойства растворов?
2 – группа «Индикаторы»
Что означает слово индикаторы, как и где используются эти вещества?
Остановка третья «От теории – к практике»
Учитель: внимание! Без правил техники безопасности эксперимента не бывает! Для того, чтобы преодолеть это препятствие, мы должны повторить эти правила.
         Класс объединяется в пять групп. Каждая группа получает задание с инструкциями к его  выполнению. В соответствии с заданиями дети дают название своей группы и приступают к созданию проекта. Результаты выполнения проекта будем оформлять в нашем дневнике.
Дневник путешественника
Станция
Мои наблюдения                                
1.     Индикаторы
Изменение цвета в кислой среде
Лакмус_____________________________
Метилоранж________________________
2. Вытеснительный ряд металлов
Металлы, стоящие до водорода________
Металлы, стоящие после водорода_____
Уравнения_________________________
Исключения:_______________________
3. Оксиды металлов
Основные оксиды___________________
Амфотерные оксиды_________________
Уравнения__________________________
4.основания
Расворимые основания_______________
Нерастворимые основания____________
5. Соли
Реакция проходит, если среди продуктов образуются ________________________________
Уравнения_______________________

1 группа - «Показатели»
- исследуйте действие растворов кислот на индикаторы.
- инструкция: в две пробирки налейте по 1-2 мл раствора сульфатной и хлоридной кислот. Добавьте в каждую пробирку по несколько капель лакмуса. Что наблюдаете? Как изменится цвет раствора?
         Повторите проведенный опыт с индикатором метилоранжем и выясните, одинаково ли цвет имеет каждый индикатор в растворах двух кислот. Сделайте вывод относительно действия растворов кислот на индикаторы и о том, какой цвет каждый из индикаторов приобретет в кислой среде.
- Выясните как с помощью лакмусовой индикаторной бумаги, обнаружить лимонную кислоту в лимоне?
- Помогите покупателю! Как узнать, не пробуя на вкус, свежее молоко или нет?
2 группа «Шерлокхомсы»
- исследуя действие хлоридной кислоты на металлы.
- инструкцыя6 в две пробирки поместить по образцу металлы: гранула цинка, медная проволока. В каждую пробирку долейте по 1 мл хлоридной кислоты.
- установите зависимость между активностью металлов и их способностью взаимодействовать с хлоридной кислотой;
- найти информацию, с помощью учебника о кислотах, которые не взаимодействуют с кислотой;
- помогите металлургу! На металлургический завод пришел заказ на изготовление цистерн для перевозки раствора со значительным содержанием нитратной кислоты. Из какого металла изготовлять цистерны?

4 – группа «Нейтральная»
- исследовать взаимодействие раствора кислоты с раствором основания;
- инструкция: в пробирку налейте 1-2 мл раствора гидроксида натрия и капните несколько капель фенолфталеина. Небольшими порциями добавляйте к раствору хлоридной кислоты до исчезновения окраски;
- выясните: по какой причине происходит исчезновение окраски;
- в пробирку с нерастворимым раствором гидроксида меди 11 прилить 2-3 мл раствора хлоридной кислоты. Что произошло с осадком?
 - выясните с помощью учебника: почему данные реакции относятся к реакциям нейтрализации?
- помогите плотнику! Гвозди для работы оказались покрыты ржавчиной ( в состав ржавчины входит гидроксид железа 111). Как очистить звозди от ржавчины?
- помогите!!! На кожу руки попал раствор кислоты. Окажите первую помощь.
5- группа «Чародеи»
- исследовать взаимодействие раствора кислоты с солями;
- инструкция: в пробирку налейте 1-3 мл раствора сульфатной кислоты и добавьте немного раствора хлорида бария. Осадок какого цвета образовался?
- в пробирку положите кусочек мела и прилейте немного раствора хлоридной кислоты, Ч наблюдаете? Какой газ выделяется? Как это доказать?
- помогите домохозяйке! От длительного кипячения водя на стенках чайника появляется накипь 9отложение твердых карбонатов кальция и магния). Дайте совет, как устранить накипь.
6 группа «Эрудиты»
- исследовать взаимодействие раствора кислоты с оксидами металлов;
- инструкция: возьмите немного оксида меди 11 – твердого порошка и долейте к нему 2-3 мл раствора сульфатной кислоты. Для ускорения реакции содержимое пробирки подогрейте. Какого цвета жидкость в пробирки? О чем это свидетельствует?
- тоже самое проделайте с оксидом магния;
- оксидная пленка алюминий оксид надежно предохраняет металл от окисления. Объясните, почему из алюминия изготовляют химическую аппаратуру, кухонную посуду ?
Остановка четвертая «Эврика!»
         Таким образом, используя элемент проектной  технологии, учащиеся подходят к тому, что глядя на дневник, на результаты опытов, делают общий вывод о химических свойствах растворов кислот и о их практическом применении.
         Рефлексия: игра «Микрофон» каждый учащийся должен продолжить  предложение: важным открытием на уроке для меня было ……… и также определяют свое эмоциональное состояние.
         Домашнее задание: выучить параграф, выполнить упражнение, творческое (написать сказку о путешествие раствора кислоты, используя дневник путешественника).
         Современная жизнь наполнена массой информации, но есть место и для твоих открытий!
Навчальний проект "Природні показники" використовую на уроці біології при вивченні теми "Лишайники" та на уроці хімії при вивченні теми "Хімічні властивості оксидів", "Хімічні властивості кислот. Індикатори".

               

Немає коментарів:

Дописати коментар